| |||
|
| ||
|
| |||
|
| ||
|
COMANDĂ | EXEMPLU DE UTILIZARE |
pendown() , pd() | pd()() |
Nava spațială are creionul activ (jos) şi trasează o linie în urma sa. | |
penup() , pu() | pu()() |
Nava spațială nu are creionul activ (sus) şi nu mai trasează o linie în urma sa. | |
pensize(valoare), width(valoare) | pensize(25) |
Stabileşte dimensiunea vârfului creionului la valoare pixeli.
| |
pencolor(culoare) | pensize("#ff00ff") |
Stabileşte culoarea de trasare.
Parametrul culoare poate fi impus folosind nume standard ori valori HEX (format folosit pe internet).
Exemple:
pencolor('red')
"yellow" (), "white" (), "brown" (), "tan" (), "green" (), "aquamarine" (), "salmon" (), "purple" (), "orange" (), "gray" (). |
|
fillcolor(culoare) | fillcolor("yellow") |
Stabileşte culoarea de umplere (implicit, negru).
Parametrul culoare poate fi un
nume standard ori un cod HEX (format folosit pe internet).Exemple:
fillcolor("red")
|
|
color(c_trasare[,c_umplere]) | color("red","green") |
Putem modifica culorile de trasare și umplere simultan.
Dacă parametrul c_umplere lipsește,
culoarea descrisă de c_trasare este folosită pentru ambele atribute.
|
COMANDĂ | EXEMPLU DE UTILIZARE | ||
stamp() | stamp() | ||
Se desenează o copie a formei grafice a navei spațiale pe pânză în poziția curentă, precum o ștampilă. | |||
begin_fill() | begin_fill() | ||
Se porneşte o nouă cale ce descrie o formă geometrică (un poligon). | |||
end_fill() | end_fill() | ||
Se închide calea curentă și se umple forma geometrică folosind culoarea de umplere (vezi fillcolor()).
Exemplu. Programul de mai jos trasează un pătrat verde. Se alege culoarea de umplere, apoi se pornește calea prin begin_fill():
Se trasează forma geometrică dorită, iar comanda end_fill() închide calea şi o umple cu verde. |
|||
fill() | print(fill()) ; if (fill()) ... | ||
Funcția returnează o valoare booleană în funcție de starea modului de umplere:
adevărat (True )
sau fals (False ), fiind utilă
în anumite programe puțin mai complexe.
|
|||
dot() | dot() | ||
Se desenează un punct în poziția curentă. Funcția este foarte utilă dacă dorim să
o utilizăm și în combinație cu penup(), trasând doar anumite puncte importante pe parcursul
deplasării navei spațiale.
Exemplu. Mai jos desenăm doar colțurile unui pătrat:
|
|||
circle(rază, unghi, pas) | circle(50,360,100) | ||
Un cerc este caracterizat de rază , adică distanța de la centru la orice punct al său.
Apoi, trebuie să înțelegi că un cerc este format din pas puncte.
Poți trasa un cerc complet folosind ca unghi valoarea de 360 grade
sau doar o parte din el, mai exact un arc de cerc impunând un unghi mai mic corespunzător.
Cu cât pas este mai mare, cu atât finețea trasării formei geometrice este mai mare.
Magia geometriei. Atunci când pas = 4 ,
se va trasa un pătrat (ca un romb), iar pentru
pas = 5 , un pentagon.
Alegem pas = 6 , obținem un hexagon, ș.a.m.d.
Cu cât creștem valoarea parametrului pas ,
cu atât poligonul regulat se apropie de forma cercului care îl înscrie!
Exemple. Testează codul de mai jos pentru a înțelege mai bine:
|
|||
write(mesaj,deplasare,aliniere,stil) | write("Salut") | ||
Se scrie grafic textul din mesaj pornind de la poziția curentă. Parametrul
deplasare este de tip boolean
(True / False ) și
permite ca nava se se deplaseze sau nu în timp ce mesajul este desenat grafic. Parametrul de aliniere
poate lua valorile "left" , "center" sau
"right" . Stilul textului se introduce sub forma unui tuplu de date:
(font, dimensiune, stil_font) .
Exemplu. Mai jos este scris un text fără a se mișca nava spațială ( False ),
aliniat la stânga și cu un stil anume setat:
Observații • Parametrul stil_font poate fi "normal" ,
"italic" sau "bold" .
• Pentru a deplasa nava fără a fi trasată linia, putem utiliza bineînțeles penup() înaintea comenzii write(), apoi să revenim prin pendown() :
from turtle import *
• Doar textul ca mesaj este obligatoriu ca parametru,
restul fiind opționale. Jucați-vă cu diverse valori pentru stilul textului! Spre exemplu, numele unor fonturi standard
uzuale sunt: "Tahoma ", "Verdana ",
"Arial ", "Calibri ", etc.
|
COMANDĂ | EXEMPLU DE UTILIZARE |
nume_variabila = clone() | clona1 = clone() |
O nouă variabilă, adresabilă prin nume_variabila ,
va reține un nou obiect grafic (o navă spațială identică) ce poate fi
comandată cu ajutorul limbajului de programare Python. Poziția pe ecran și restul parametrilor vor fi de asemenea identici
cu toate atributele navei "mamă". Poți crea o clonă, două ... sau câte vrei!
Atenție! Nava "mamă" poate fi comandată în continuare prin comenzi directe precum
fd(80), însă
clona1 din exemplu va primi
instrucțiuni precum clona1.fd(50) deoarece sunt obiecte diferite pe ecran,
iar adresarea trebuie efectuată corespunzător!
Observație importantă! Python este un interpretor și
efectuează instrucțiunile secvențial, adică una după cealaltă.
Astfel, obiectele grafice de pe ecran vor realiza alternativ animațiile în funcție de programul creat de tine!
Exemplu. Testează codul de mai jos:
from turtle import *
|
|
nume_variabila = Turtle() | nava2 = Turtle() |
O nouă variabilă, adresabilă prin nume_variabila ,
va reține un nou obiect grafic (o navă spațială nouă).
Spre deosebire de clone(), această funcție creează un obiect nou cu parametri
impliciți care pornește de la coordonatele (0,0).
Exemplu. Testează codul de mai jos:
from turtle import *
Un mic truc. Pentru a simula mișcarea simultană a două nave spațiale, le putem muta cu un pas mic (de exemplu 1 pixel) alternativ, ca în exemplul de mai jos:
from turtle import *
Viteza celor două nave în această situație scade totuși considerabil... |
forward(50)
va face ca țestoasa să se miște drept înainte o anumită distanță.
forward(100)
o va face să se miște în aceeași
direcție de două ori mai departe. În curând vei prinde ideea că numerele reprezintă distanța la care se mișcă; acestea pot fi
considerate ca pași. Acum dacă vrei să o faci să meargă în altă direcție, introduci o comandă ca right(90)
. Ea va rămâne
în același loc, dar se rotește spre est, în cazul în care era inițial orientată spre nord. Cu aceste cunoștințe, vei
putea fi capabil să trasezi ușor un cerc ori dreptunghi. Iar dacă acest lucru este ușor pentru tine,
poți să te gândești cum să trasezi un cerc sau cum poți încerca să trasezi o spirală.